onsdag 12 juni 2013

Skolavslutning med picknickmat

Skolavslutningar är verkligen speciella. När jag var liten spelade vi alltid brännboll på kvällen och det är tydligen en tradition som levt vidare på sina ställen, för sonens klass avslutade också med brännboll. Jag ville göra nån lätt och lite rolig picknick-mat, så jag valde pitabröd. Jag har inte lyckats så bra med pitabröd tidigare, men den här gången blev de jättebra. Jag tror knepet var den varma plåten och att inte råka trycka till bröden när man lägger över dem på plåten. Vi fyllde dem med små vegoburgare, massa olika grönsaker, keso och majonäs. En bra start på sommarlovet!

Pitabröd

25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
1 msk rapsolja
2 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
8-10 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa 45 minuter i bunken.
Ta upp degen på bakbordet och vik ihop den till ett paket. Jäs 30 min.
Dela degen i två bitar. Forma bitarna till rullar och skär varje rulle i 8 bullar. Låt bullarna jäsa ca 30 min medan ugnen värms till 275 grader med en plåt inne. Kavla ut bullarna till kakor, ca 10-12 cm i diameter, och grädda på den varma plåten 3-4 minuter. Låt svalna innan du skär upp dem. Förvara i plastpåse så att de inte torkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar