tisdag 11 december 2012

Soppa med rökig kryddolja

Jag har en dålig vana. Jag köper alldeles för ofta matvaror som jag tycker verkar kul, men som jag inte har nån aning om hur jag ska använda. Men eftersom jag inte vill slänga mat så får jag prova en massa nya saker också. Det rökta paprikapulvret var ett sånt spontaninköp. Jag var på Kanel&Kardemumma och skulle köpa te när bebisen vaknade och ville amma. Butiksinnehavaren erbjöd mig att sitta i fikahörnan och amma och jag passade såklart på att titta på hyllorna runt omkring. Där fick jag syn på rökigt paprikapulver och tyckte det lät roligt, så jag köpte en burk. Jag tänkte på mustig ungersk gryta när jag köpte det, men det passade toppenbra i den här kryddoljan också. Mild soppa med smakrik olja, gott som passar både liten och stor.

Pumpasoppa med bönor och majs

500 g skalad och urkärnad pumpa
1 dl vatten
1 tsk salt1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
6-7 dl kokta vita bönor
6 dl vatten
1 tsk salt
4-5 dl majs
hackad koriander (eller nån annan örtkrydda om du inte gillar koriander)

Koka pumpan med 1 dl vatten och 1 tsk salt tills den är mjuk (ca 15-20 min). Mosa pumpan med en gaffel.
Hacka lök och vitlök. Fräs i lite olja. Tillsätt vita bönor, vatten, pumpamoset och salt. Koka upp och låt koka ihop ca 5 min. Tillsätt majs och örtkrydda. Koka upp och låt puttra ca 5 min.

Kryddolja

1 dl rapsolja
3 vitlöksklyftor
1 msk rökt paprikapulver

Skiva vitlöken. Hetta upp oljan och låt vitlöken fritera i den tills den blir lite brun så oljan tar smak av vitlöken. Ta ur vitlöken och blanda i paprikapulvret.

Ringla oljan över soppan vid servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar