måndag 10 december 2012

Mormors grönsakssoppa

När emaljkastrullen med blommor på kommer fram hemma hos oss kommer barnen tassande.
- Jag gillar Ingasoppa, säger lillebror
- Får jag en morot innan maten? frågar storebror medan jag skär grönsakerna.
- Bara om du lovar att äta soppan sen, svarar jag.
- Men det är klart jag gör, säger han, jag älskar ju den här soppan.

Inga är min mormor och hon har bjudit oss på den här soppan många, många gånger. Nu orkar hon inte bjuda på mat så ofta längre, så jag har börjat försöka göra soppan själv. Den blir aldrig riktigt lika god som hennes, men barnen gillar den i alla fall.

Ingasoppa

3-4 morötter
5-6 dl gröna ärtor
7 dl vatten
1 tsk salt
4 dl mjölk
3 msk vetemjöl
1 äggula
½ dl vispgrädde
en klick smör

Skala och slanta morötterna. Koka upp morötter och ärtor i saltat vatten. Låt koka ca fem minuter.
Gör en redning genom att röra ut mjölet i en deciliter mjölk. Vispa ner redningen i soppan och tillsätt resten av mjölken. Koka upp soppan och låt koka fem minuter.
Vispa ihop äggulan och grädden. Blanda med en deciliter varm soppa, rör därefter ner i soppan. Värm försiktigt, men låt den absolut inte koka (då skär den sig).
Avsluta, som alltid i mormors recept, men att lägga i en klick smör som får smälta innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar