tisdag 20 november 2012

Soppa och nybakt bröd

Jag har mer och mer börjat laga mat på fri hand istället för att använda recept. Det är så smidigt att bara ta vad man har i kylen och använda det (även om jag fortfarande gör en veckomeny och veckohandlar som grund). En anledning till att det blivit mer matlagning på fri hand är de grönsakslådor som vi prenumererar på. Eftersom man inte själv bestämmer innehållet får man vara kreativ och se till att hitta sätt att använda det som kommer i lådan. Det är roligt, tycker jag, och vi har fått flera nya favoriter på det här sättet.

Soppa kan man ju variera i det oändliga. Idag hade jag egentligen tänkt laga mustig makaroni- och linssoppa, men vi hade inte nån purjolök, däremot rödlök. Storebror brukar ofta fråga efter broccolisoppa, så jag passade på att slänga i lite broccoli också. Så här blev receptet:

Mustig soppa med lite av varje

1 lök
rapsolja
buketterna från en bit broccoli (stammen skalar jag och äter som snacks eller har i wok, den är faktiskt det godaste på hela broccolin)
12 dl vatten
2 buljongtärningar
1 lagerblad
½ tsk hel kummin
1½ dl röda linser
1 dl fullkornsmakaroner
2 msk tomatpuré

Skär löken i bitar i önskad storlek. Dela broccolibuketterna i mindre bitar. Fräs löken i oljan ett par minuter, låt broccolin fräsa med på slutet. Häll på vattnet, tillsätt buljongtärningarna, kryddor och linser och låt koka upp. Häll i makaronerna, koka 10 min. Smaka av med tomatpuré.


Till soppa vill man ju gärna ha nybakt bröd. Jag är ett stort fan av surdeg och långtidsjäsning, men ibland är man helt enkelt inte ute i god tid och då är det himla smidigt med lite snabbare bröd. Surdegsbröd är ju gott i flera dagar, men sådana här snabbjästa frallor bör frysas om de inte äts upp inom två dagar eller så då de blir torra och tråkiga fort.

Snabba morotsfrallor

3 dl rivna morötter
2½ dl fingervarmt vatten
25 g jäst
1 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
4 dl dinkelsikt

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen en stund (jag använde elvispen med degkrokar i fem minuter). Låt jäsa 30 min.
Forma degen till en rulle och skär 16 frallor av den. Låt jäsa på plåt 30 min.
Grädda i 250 grader ca 10-12 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar