fredag 6 april 2012

Det spirar i fönstren

Det är inte lätt att hinna med allt, så att blogga om mina sådder har helt enkelt fått stå tillbaka lite. Men nu får ni i alla fall se lite bilder.


För två veckor sedan sådde jag physalis och paprika (av sorten Ferec tender) och nu har de kommit upp så här långt. Paprikafröna hade jag själv odlat förra året, physalisen fick jag i födelsedagspresent tillsammans med torvkrukorna. Annars brukar jag ofta göra krukor av tidningspapper, med hjälp av en så kallad krukmakare från Runåbergs frö.


I veckan sådde jag tomater. Det är nästan lite i senaste laget och efter som alla odlingsgrejer ligger nedpackade inför flytten bestämde jag mig för att pröva ett sånt här pluggväxthus. Jag tror egentligen inte att det är optimalt för tomater (däremot tror jag det är optimalt för t ex sallad och kålväxter), men de så kallade root trainers som jag tittade på verkade allt för sköra för att hålla nån längre tid, så det blev denna ändå. Åtta olika tomatsorter har jag sått, Black Russian, Gold nugget, Ildi, Marmande, Moneymaker, Pendulina, Topless och Vilma. Pendulina och Topless var egenodlade frön. Jag fröodlade Ildi förra året också, men nu hittade jag bara en påse inköpt förra året, så jag hoppas de flesta gror ändå. 


I slutet av förra veckan började jag skörda jordärtskockor också. Det börjar bli tid för det nu, men man ska ju ha tid också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar